بهینه سازی سایت ، برندسازی آنلاین و بازاریابی اینترنتی

برندسازی آنلاین، بازاریابی اینترنتی، سئو و بهینه سازی وب سایت

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تعریف برند

برند یعنی یک نام ، نشانه ،علامت، عبارت و ترکیبی از این ها که با هدف متمایز کردن کالا و خدمات شما با کالا و خدمات سایر رقبایتان بکار می رود و از همین تعریف ساده می توان به اهمیت آن در دنیای تجارت پی برد چرا که امروزه متفاوت بودن در جهت ماندگاری در اذهان یکی از اصلی ترین راه های موفقیت محسوب می شود.

برندها باید چه خصوصیاتی داشته باشند؟

برند، نه تنها باید با سایر برندها متفاوت باشد و با نوع و جنس کالا نیز ارتباط تنگاتنگ نشان دهد، بلکه باید توام با ابتکار و نوآوری ترسیم و تنظیم شود . در انتخاب نام برند نباید از اسامی عام و گمراه کننده استفاده شود.
برند باید وجه تمایز داشته و ابتکاری باشد. به این معنی که برند نباید نشانه های ساده ای باشد که هرکس بتواند آن را استعمال کند یا این که به صورتی باشد که با خود جنس اشتباه شود و از این نظر نشانه های زیر را نمی توان برای علامت تجاری به کار برد :

الف- اسامی عام : مثلا کلمه قند را نمی توان برای محصول قند انتخاب کرد.
ب- اوصاف اجناس : مانند باقلوای شیرین
ج- نشانی های ساده مانند خط مستقیم و اشکال هندسی یا رنگ های عادی
همچنین می توان خصوصیات زیر را برای یک برند خوب برشمرد:
برند باید ساده .کوتاه و دارای تلفظ ساده بودن و بخاطر سپردن ان آسان باشد .
براحتی تبلیغ شود .
دائمی شود .
قابل ثبت و حمایت حقوقی باشد .
مشخص و دقیق باشد .
دارای صدای لذت بخش در هنگام شنیدن باشد .
اقتصادی بوده و قابل تولید مجدد و تکثیر باشد .
خلاقانه باشد ( تقلیدی نباشد.
تصویر خوبی در ذهن ها ایجاد کند .
انتقال و اجازه استفاده برند
صاحب علامت تجاری یا اصطلاحا برند، می تواند آن را به فرد دیگری منتقل کند یا بدون انتقال، اجازه استفاده از آن را به دیگری بدهد. قانون ثبت علامت تجاری و اختراعات در این مورد می گوید : " علامت تجاری قابل نقل و انتقال است ولی انتقال آن در مقابل اشخاص ثالث، وقتی معتبر است که موافق مقررات این قانون، به ثبت رسیده باشد ".
علامت تجاری پس از فوت صاحب آن قهرا، به ورثه او منتقل می شود. در هر حال، لازم است که به موجب اظهارنامه، نام صاحب جدید آن، جهت ثبت، به اداره کل مالکیت صنعتی اعلام شود. در اظهارنامه فوق، باید نکات زیر صریحا قید شود :
– شماره ثبت علامت تجاری در ایران
– نام و اقامتگاه و تابعیت مالک جدید
– نام و نشانی نماینده قانونی مالک جدید در ایران
– لازم است که به اظهارنامه مزبور، مدارک قانونی انتقال، وکالت نامه و تصدیق ثبت علامت در ایران، ضمیمه شود.
تصدیق ثبت علامت، بعد از ثبت تغییرات و درج آن در ظهر تصدیق، به صاحب جدید آن مسترد خواهد شد.
در مواردی که صاحب علامت یا قائم مقام قانونی او، استفاده از آن را به دیگری اجازه دهد این اجازه در صورتی معتبر خواهد بود که اجازه نامه مربوط به آن، در ایران به ثبت رسیده باشد. در مواردی که اجازه استفاده از علامت تجاری، به امضای صاحب علامت و استفاده کننده رسیده باشد، ثبت اجازه نامه مزبور، با تقاضای کتبی صاحب علامت یا نماینده مجاز او یا تقاضای کتبی استفاده کننده، انجام خواهد شد.

عوامل اصلی رد تقاضای ثبت برند

ثبت برندا

ز جمله عوامل اصلی رد تقاضای ثبت علائم تجاری عبارت است از :
الف- برند قبلا به ثبت رسیده باشد. برند می بایست جدید باشد و سابقه ثبت و استعمال توسط دیگران را نداشته باشد.
بنابراین، با توجه به جدول طبقه بندی کالا، هرگاه برای نوعی کالای مشخص علامتی از طبقه ای خاص استفاده شود، شخص دیگری که پس از انتخاب علامت فوق بخواهد برای کالای خود از نوع مشابه از طبقه مزبور و از همان علامت قبلی استفاده کند، با ممنوعیت استفاده و ثبت علامت مواجه خواهد شد.

ب- علامت تجاری وجه تمایز نداشته باشد.
ج- علامت گمراه کننده باشد.
د- علائم خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد.

ثبت برند لاتین

نحوه ی ثبت برند لاتین، همانند ثبت برند فارسی است. اما برای ثبت برند لاتین نیازبه کارت بازرگانی است.
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند لاتین حقیقی
1- کپی شناسنامه و کپی کارت ملی شخص
2- کارت بازرگانی
3- نمونه برند در ابعاد ( 12×12 cm )
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند لاتین حقوقی
1- کپی مدارک ثبتی شرکت
2- کپی شناسنامه و کارت ملی کسانیکه در شرکت حق امضاء دارند.
3- کارت بازرگانی
4- نمونه برند در ابعاد (12×12 cm)

ثبت برندهای بین المللی

به منظور حمایت از حقوق ناشی از علائم تجاری، تعدادی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس، اتحادیه بین المللی را جهت حمایت از مالکیت صنعتی در راستای کنوانسیون مزبور تشکیل داده و در آن سیستم مادرید را به عنوان دستورالعمل ثبت بین المللی علائم تجاری تصویب کردند.
این سیستم شامل دو معاهده : موافقتنامه مادرید مورخ 1891 و پروتکل مرتبط با آن مصوب 1989 و همچنین آیین نامه مشترک است.
لازم به ذکر است که درخواست ثبت بین المللی فقط از طریق دفاتر مالکیت صنعتی کشورهای عضو سیستم مادرید امکان پذیر است و منوط به ثبت در کشور مبدا می باشد.

مدارک لازم جهت ثبت بین المللی نام و علامت تجاری

1- ارائه نامه درخواست جهت ثبت بین المللی علامت خطاب به اداره ثبت علایم تجاری با درج اسامی کشورهای مورد نظر
2- ارائه معرفی نامه بر روی سربرگ شرکت همراه با امضای مدیران و دارندگان حق امضا و با مهر شرکت برای اشخاص حقوقی و در صورت مراجعه وکیل رسمی ارائه وکالت نامه دادگستری
3- ارائه کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی مدیران و دارندگان حق امضای شرکت و روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت برای اشخاص حقوقی و ارائه کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص حقیقی و در صورت مراجعه به وکیل رسمی ارائه وکالت نامه دادگستری
4- ارائه اصل گواهی ثبت علامت تجاری در ایران جهت رویت و کپی آن جهت رویت و کپی آن جهت ضبط در پرونده یا ارائه کپی مصدق گواهی ثبت علامت تجاری
5- تکمیل فرم مخصوص لاتین
6- ارائه برگ محاسبه هزینه ها
7- رسید مربوط به پرداخت هزینه بررسی اظهارنامه بین المللی

برای انجام امور ثبتی و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ثبت برند  و ثبت علائم تجاری ،  ثبت شرکت ،  ثبت لوگو  و همچنین اطلاع از شرایط ثبت شرکت و مراحل ثبت شرکت با ما در تماس باشید

  • Miss SEO