علائم تجاری، نشانه هایی هستند که برای معرفی کالاها و محصولات صنعتی و یا خدماتی از لحاظ کیفیت و ضمانت مرغوبیت جنس آن ها استفاده می شود.
علامت تجاری شامل هر کلمه، حرف یا حروف، عدد، رنگ، تصویر، ترسیمات ،عکس ، شکل ، برچسب یا ترکیب آن ها که برای تشخیص کالاها یا خدمات استفاده میشود.
صفات مشخصه ی علامت تجاری دارا بودن اصالت و تازگی می باشد و این دو صفت جز با ابتکار حاصل نمی شود. با این وجود استعمال یک علامت تجاری برای کالاهای غیر مشابه بلامانع است. چنان که محصولات متعدد یک بازرگان می تواند دارای یک علامت باشد و دیگری نمی تواند در کالای مشابه علامت ثبت شده ی وی را به کار برد.
اصالت به این معنی است که اختصاصی باشد وعلامت استعمال شده از طرف دیگری در کالاهای مشابه نباشد.
تازگی عبارت از این است که علامت ثبت شده به جهت تغییرات حاصله در آن از علامت سابق کاملا مشخص و متمایز باشد. نظر به مراتب فوق است که آئین نامه ی علائم، کالاهای تجاری را طبقه بندی کرده است و هر علامتی که برای طبقه ای از کالاها ثبت شده در همان طبقه از طرف دیگری قابل ثبت و انتقال نیست.
در برخی کشورها، شعارهای تبلیغاتی هم علامت تجاری به حساب می آیند و در ادارات ملی ثبت علائم تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت میشوند. تعداد زیادی از کشورها اجازه میدهند شکلهائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبودهاند نیز ثبت شوند مانند رنگها، علائم سه بعدی (شکل یا بستهبندی کالاها)، نشانهای قابل شنیدن یا نشانهای قابل استشمام . با این حال، بسیاری از کشورها برای آنچه که بعنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند محدودیتهایی قائل شدهاند و عموما اجازه ثبت نشانهایی را میدهند که قابل رویت می باشند یا میتوان آنها را بصورت گرافیک نشان داد.
کنوانسیون پاریس مطابق با ماده ۶ خود، شرکتهای عضو را موظف میداند که از ثبت برندهایی که ویژگیهای سازمانهای بینالمللی را در خود جای میدهند، جلوگیری کنند. این برندها از اعتبار قانونی ساقط می باشند. این قانون و ماده به منظور تحقق مالکیت صنعتی برای منفعت کشور یا سازمان بین المللی خاصی نیست و جهت استفاده از چنین برندهایی در انواع فعالیتهای صنعتی و تجاری خودداری میشود. این امر در شرایطی که اجازه مقامات صلاحیت دار ضمیمه ثبت شده باشد، بلامانع است. نشانهای متمایز شرکت ها شامل پرچم، آرمهای نمایانگر کنترل، علائم نظامی ، علائم رسمی ، ضمانت و هرگونه تقلید از آن نشانه از منظر اصل و ریشه فامیلی می باشد.
قراردادهای ثبت علائم تجاری
• در صورتی که علائم تجاری نتواند کالاها یا خدمات یک شرکت را از کالاها و خدمات موسسه دیگر متمایز نماید.
• اگرعلائم تجاری بر خلاف موازین شرعی ، نظم عمومی و یا اخلاق حسنه تشخیص داده شوند.
• علائم تجاری که به مراکز تجاری یا عمومی به ویژه در مورد مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کننده و مبهم باشد.
• در صورتی که علائم تجاری عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم، یا سایر نشانهای مملکتی یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اند، باشد و یا موارد فوق یکی از اجزاء آن علامت باشد، ثبت علامت تجاری غیرممکن است مگر آن که توسط مقام صلاحیت دار کشورمربوط یا سازمان ذیربط، اجازه استفاده از آن صادر شود.
• در صورتی که علائم تجاری عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه دیگری در ایران معروف است، ثبت علامت میسرنیست.
• اگرعلامت تجاری عین یا شبیه آن، قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت شده است، مشروط بر آن که عرفا میان استفاده ازعلامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن، موجب خسارت به منافع مالک علامت قبلی شود، ثبت علامت ممکن نیست.
• در صورتی که علامت تجاری عین علامتی باشد که پیشتر به نام مالک دیگری ثبت شده است و یا تاریخ تقاضای ثبت برند آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان محصول و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت باعث فریب و گمراهی مصرف کنندگان شود، نمی تواند ثبت گردد.
علائم تجاری غیرقابل ثبت
براساس ماده ٥ قانون ثبت علائم و اختراعات ، علائم تجاری در موارد زیر نمی توانند ثبت شوند و ممنوع است:
• علامت هلال احمر، نشانها و اَنگهای دولت ایران
• علائمی که مخل انتظامات عمومی یا منافی عفت است
• علامت تجاری موسسات رسمی از قبیل صلیب احمر و …
• کلمات و یا عبارات موهمی که به مقامات رسمی ایران منتسب شده باشد از قبیل دولتی و …
• پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار الله اکبر و پرچمی که دولت ایران استعمال آن را برای علامت تجاری منع کرده است.
• واژههای عام از قبیل میز؛ چرا که «میز» واژهای عام برای این محصول است و باید در کنار آن از واژههای خاص استفاده شود. برای مثال «میز راش» قابل ثبت است.
• واژههای توصیف کننده که در تجارت برای توصیف محصول مورد استفاده قرار می گیرد . به طور مثال، ثبت کلمه سرعت برای اینترنت قابل قبول نیست به این دلیل که محصول را توصیف میکند.
• علائم گمراه کننده که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه می کند. به طورمثال مارگارین برای محصولات لبنی استفاده می شود و کاربرد این واژه برای محصولات دیگر مردود است زیرا این علامت باعث گمراهی مصرف کنندگان می شود.
مزایای ثبت علائم تجاری
• ضمانت میکند که مشتریان میتوانند محصولات را از یکدیگر تشخیص بدهند.
• به شرکتها این قابلیت را می دهد که محصولاتشان را از یکدیگر متمایز کنند.
• اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده میشود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها هستند.
• ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکتها می باشند.
• جزء ضروری موافقتنامههای اعطای نمایندگی می باشند.
• ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند.
• ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
• شرکتها را تشویق میکنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایهگذاری کنند.
مدت اعتبار قانونی علائم تجاری ثبت شده
مدت اعتبار ثبت علامت 10 سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن است. این مدت با درخواست مالک آن برای دورههای متوالی 10 ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید می باشد. یک مهلت ارفاقی 6 ماهه که از پایان دوره شروع میگردد، برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته میشود.
برای انجام امور ثبتی و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ثبت برند و ثبت علائم تجاری ، ثبت شرکت ، ثبت لوگو و همچنین اطلاع از شرایط ثبت شرکت و مراحل ثبت شرکت با ما در تماس باشید
- ۹۷/۰۴/۰۲