بازاریابی عصبی که امروزه از آن صحبت میشود، چیست و چه معنایی دارد؟ با ظهور علوم میانرشتهای در تمامی حوزههای علوم انسانی، شاهد تسلط بیش از پیش رویکردهای روانشناسانه بر سیطرهی علوم انسانی هستیم. یکی از جدیدترین حوزههای تبلیغات و بازاریابی که بهشدت تحت تاثیر پارادایمهای روانشناسانه قرار گرفته، نورومارکتینگ یا همان بازاریابی عصبی است. متخصصان این حوزه بر این باور هستند که این سبک، نوع جدیدی از بازاریابی است که علوم مدیریت، عصب شناسی، روانشناسی و شاید هنر را به هم پیوند میدهد.
در واقع کاستیهای موجود در تبلیغات و بازاریابی سنتی موجب شد تا نخستین بار در سال ۱۹۹۰، مفهوم بازاریابی عصبی از سوی اساتید برجستهی دانشگاه هاروارد مورد بررسی قرار گیرد. طبق نظریات متخصصان عصبشناسی، بازاریابی عصبی دانشی است که با بهرهمندی از مطالعات علوم مختلف، تصمیمگیریهای انسان را بررسی میکند. این تصمیمگیریها غالباً بهصورت ناهشیار و در مغز صورت میگیرند. نتایج تحقیقات دانشگاه نورث وسترن نشان میدهد که مغز با تصمیمات بسیار پیچیدهای سروکار دارد و میتواند این اطلاعات را از فرد پنهان کند تا وی نداند که چگونه این تصمیمات اتخاذ میشوند.
یافتههای بهدستآمده حاکی از آن است که بسیاری از تصمیمات در سطح ناخودآگاه افراد گرفته میشوند. شاید تابهحال بهدقت دربارهی این حقیقیت که حتی برداشتن یک لیوان چای نشانگر مجموعهای از تصمیمات پیچیدهی مغزی است، فکر نکرده باشید. واقعیت این است که در چنین مواقعی ما باید تصمیم بگیریم که دست خود را به کدام جهت حرکت دهیم، لیوان را گرفته و به سمت دهانمان بلند کنیم و تمام این حرکات باید بدون ریختن محتویات لیوان انجام شود. البته این تصمیمگیریها مثل بسیاری دیگر از تصمیمات ما، در سطح ناخودآگاه مان رخ میدهند.
بازاریابی عصبی و نقش آن در تبلیغات
آژانس تبلیغاتی پرمون طرح ارائه دهنده خدماتی چون دیجیتال مارکتینگ ، تیزر تبلیغاتی و .....
- ۰۰/۰۵/۰۲